quinta-feira, 11 de julho de 2013
sexta-feira, 8 de março de 2013
Λίγη ιστορία αντί για επικήδειο
για τον Ούγκο Τσάβες
Καράκας 1989
Η κρίση της Βενεζουέλας
(αν σας θυμίζει κάτι, κάθε σύγκριση είναι δεκτή)
Οι στρατιωτικοί μεταρρυθμιστές.
sábado, 7 de abril de 2012
Argentina Αργεντινή 10 χρόνια μετά
terça-feira, 29 de março de 2011
εθνικισμός-Nacionalismo
Στην πρόσφατη διάσωση των μεταλλορύχων στη Χιλή είδαμε τόσες φορές τη χιλιάνικη σημαία, ακούσαμε να επαναλαμβάνεται τόσες φορές το “Ζήτω η Χιλή, γαμώτο” (“Viva Chile mierda”) που βροντοφώναξε ο πρόεδρος Πινιέιρα στις κάμερες, όσο και πρωτύτερα στο μουντιάλ ή στο σεισμό. Τόσο που αγανάκτησε μέχρι και η ανταποκρίτρια του BBC Cecilia Barria κι έγραψε για “έκρηξη του εθνικισμού στη Χιλή και την αποσιώπηση των απαράδεκτων συνθηκών εργασίας στα ορυχεία”. Και επακολούθησε η περίφημη τηλεοπτική εικόνα που έκανε το γύρω του κόσμου, όπου ο μεγαλοεπιχειρηματίας Χιλιάνος πρόεδρος αγκαλιάζει έναν-έναν τους μεταλλορύχους που βγαίνουν από το ορυχείο. Μ' άλλα λόγια “Ο φονιάς με το θύμα αγκαλιά” όπως εύστοχα έγραψε η Μαριάνα Τζιαντζή. Αλλά ακριβώς το ίδιο συμβαίνει όταν στο Μεξικό οι Μεξικανοί “πρέπει” να είναι περήφανοι γιατί είναι Μεξικανοί, όταν τιμούν εξίσου τον κατακτητή Κορτές και τον ιθαγενή Κουαουτέμοκ.
Το 2010 αρκετά κράτη της Λατινικής Αμερικής γιόρτασαν τα 200 χρόνια της “ανεξαρτησίας” τους
ή αλλιώς της ύπαρξής τους: Μεξικό, Αργεντινή, Βολιβία, Εκουαδόρ, Χιλή, Κολομβία, Παραγουάη και Βενεζουέλα.
Η κυβέρνηση του Καλδερόν στο Μεξικό μοίρασε εκατομμύρια σε “φίλους” για τη φιέστα της πατρίδας, μιας πατρίδας που έχει χιλιάδες στρατιώτες σε θέσεις μάχης στραμμένες στο εσωτερικό της, σ' έναν πόλεμο κατά των φτωχών στο όνομα του πολέμου κατά των ναρκωτικών.
Στην Κολομβία τα μαθήματα πατριδογνωσίας και εθνικής διαπαιδαγώγησης συνέπεσαν με μάχες στο εσωτερικό και με διαχωρισμό σε “κολομβιανούς” από τη μια και σε “τρομοκράτες” από την άλλη.
Στη Βολιβία γιορτάστηκαν δύο “εθνικές” επέτειοι, μία της κυβέρνησης Μοράλες που τόνιζε το ρόλο της ιθαγενικής εξέγερσης στην ανεξαρτησία (αμφίβολη ή τουλάχιστον υπερβολική) και μία των ηγετών της “λευκής” Βολιβίας που γιόρταζε τη δική της εξουσία.
Στην Αργεντινή η Κριστίνα Φερνάντες θύμισε ότι πριν από 100 χρόνια η επέτειος δεν ήταν καθόλου “εθνική”, αφού η χώρα ήταν “σε κατάσταση πολιορκίας, όπου οι μετανάστες που ήρθαν από την Ευρώπη να βρουν δουλειά είχαν φέρει αναρχικές και σοσιαλιστικές ιδέες και ο γιορτασμός έγινε σε κατάσταση πολιορκίας και με καταστολή των συνδικαλιστών”. Με άλλα λόγια μας είπε να είμαστε ευχαριστημένοι που σήμερα δεν δολοφονούνται συνδικαλιστές, κάτι που θα αποδεικνυόταν γελοίο σε λίγες μέρες με τη δολοφονία στην απεργία των σιδηροδρόμων.
Δεν έλειψαν οι κριτικές. Πολλοί αναρρωτήθηκαν αν υπάρχει πραγματική ανεξαρτησία, μίλησαν για κυριαρχία των ΗΠΑ, για τις ξένες τράπεζες, το διεθνές κεφάλαιο, το ΔΝΤ και τον Ευρωπαϊκό ιμπεριαλισμό. Δεν είναι συγκυριακό. Οι καταπιεσμένες τάξεις και όσοι μάχονται για κοινωνική δικαιοσύνη σ' αυτά τα 200 χρόνια διεκδικούν εθνική ανεξαρτησία. Με ποικίλες διατυπώσεις κυριαρχούσε στο λόγο της αριστεράς: Ανεξαρτησία, αυτοδιάθεση, εθνική απελευθέρωση, αντιιμπεριαλισμός, αντίσταση στη νεοαποικιοκρατία.
Η νέα οικονομική κατάσταση τα τελευταία 20 χρόνια, οι νέες πολιτικές συνθήκες χωρίς στρατιωτικές δικτατορίες και η ανάπτυξη νέων κονωνικών κινημάτων, επανατοποθετούν το ζήτημα του έθνους στη Λατινική Αμερική.
Ιδιατέρως όταν οι εξελίξεις ακυρώνουν την υπόσχεση του έθνους για ισονομία και ισοπολιτεία ξαναβγάζοντας στο προσκήνιο ταξικές και άλλες κοινωνικές αντιθέσεις στο εσωτερικό των κρατών, όταν εξαλείφουν τις ελπίδες των αδικημένων ότι το έθνος-κράτος μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο προστασίας από τον ιμπεριαλισμό ή την παγκοσμιοποίηση.
Τα σύνορα μεταξύ “ξένου” και “δικού” χαράσσονται ξανά. Κοινωνικές ομάδες αναθεωρούν την κοινωνική τους ένταξη. Η διανόηση ξανασυζητά για το έθνος και τον εθνικισμό, για τις ταυτότητες.
Μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι η συγκυρία αποκαλύπτει μια αμφισβήτηση της “φύσης” του έθνους-κράτους, κλονίζει το υπάρχον κοινωνικό συμβόλαιο της ισορροπίας, καταστρέφει κοινωνικές ταυτότητες, πεποιθήσεις, συνείδηση. Σ' αυτό το πλαίσιο, επίσης μπορεί να τεκμηριωθεί το αδιέξοδο του εθνικιστικού λόγου της αριστεράς και των κινημάτων των “από κάτω”.
Πώς διαμορφώθηκαν τα έθνη στη Λατινική Αμερική
Η δημιουργία αυτών των εθνών δεν ήταν αποτέλεσμα αγώνα των καταπιεσμένων μαζών, δεν επέφερε ριζική ανατροπή στις σχέσεις εξουσίας και οικονομίας, ούτε σήμανε την κατάληψη της εξουσίας από τους κοινωνικά αδικημένους, τους άκληρους, τους ιθαγενείς, τους μαύρους σκλάβους.
Λέει ο Μαριάτεγκι: “...Η επανάσταση στο Περού δεν εκπροσωπούσε την άνοδο στην εξουσία μιας νέας άρχουσας τάξης(...). Η φεουδαρχική αριστοκρατία της αποικιοκρατίας, ήδη κυρία της εξουσίας, διατήρησε ακέραια τα φεουδαρχικά της δικαιώματα πάνω στη γη, και κατά συνέπεια, πάνω στον Ινδιάνο.”1
Οι κοινωνικές ελίτ της ηπείρου αυτονομήθηκαν από Ισπανία και Πορτογαλία χωρίς ουσιαστική ρήξη με το προηγούμενο οικονομικό και κοινωνικό καθεστώς. Η εθνική κατάτμηση, εκτός από οικονομικές αιτίες (προστατευτισμός), επιταχύνθηκε λόγω κινδύνου συγκρούσεων και εξεγέρσεων, όπως δείχνει ο Αλεχάντρο Γκονσάλες, σ'ένα άρθρο με τίτλο “Αναποδογυρίζοντας την ομελέτα. Ο φόβος της λαϊκής εξέγερσης.2 Και εξηγεί: “Η περίπτωση του Μεξικού δείχνει σαφώς ότι οι πληβείοι έβλεπαν τους κρεολούς ως εχθρούς τους. Η εξέγερση (...) άνοιξε τις πύλες του λαϊκού μίσους και έδειξε καθαρά στην ελίτ των κρεολών ότι έπρεπε να περιμένουν λαϊκή ανατροπή. Αμέσως μετά την ήττα του Ιδάλγο και του Μορέλος η ελίτ των κρεολών, με τον Ιτουρμπίδε επικεφαλής, εντάσσεται στο σχέδιο ανεξαρτησίας”
Μολονότι η εθνική συγκρότηση αυτών των χωρών στηρίχτηκε στον ευρωπαϊκό εθνικισμό, δεν είχε ανάλογα χαρακτηριστικά. Η εισβολή του Ναπολέοντα στην Ιβηρική αποτελεί ευκαιρία αυτονόμησης των κρεολών από τους βασιλιάδες τους, χωρίς όμως καμία “ναπολεόντια” θεσμική μεταρρύθμιση. Λέει ο Μαριάτεγκι: ...ο λατιφουντίστας είναι ένας φεουδαρχικός άρχοντας. Μπροστά στην εξουσία του, σταθεροποιημένη από τον περίγυρο και τη συνήθεια, ατονεί ο γραπτός νόμος. Η απλήρωτη εργασία απαγορεύεται από το νόμο αλλά παρόλα αυτά η απλήρωτη εργασία, ακόμα και η καταναγκαστική εργασία, υπάρχουν ακόμα... Ο δικαστής, ο χωροφύλακας, ο αστυνόμος, ο δάσκαλος, ο φοροεισπράκτορας είναι υποταγμένοι στους μεγαλοκτηματίες. Ο νόμος δεν μπορεί να υπερισχύσει ενάντια στους τοπικούς άρχοντες. Ο λειτουργός που θα επέμενε στην εφαρμογή του νόμου θα εγκαταλειπόταν και θα θυσιαζόταν από την κεντρική εξουσία...” 3οπ, σελ 60
Συνεπώς η ιδιόμορφη κατάσταση οδηγεί σε 'εθνικούς' αγώνες τόσο τις καταπιεσμένες τάξεις όσο και μέρος των ηγεμονικών τάξεων που προστατεύουν τα οικονομικά τους συμφέροντα.
Στον 20ο αι. ο εθνικισμός έγινε αιτία σύγχυσης. Τα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα ανέλαβαν να “ολοκληρώσουν” τον αγώνα της ανεξαρτησίας που άφησε ημιτελή η “υποταγμένη στον ιμπεριαλισμό” αστική τάξη. Επί 200 χρόνια συγκρούονται οι “φιλελεύθεροι” (liberales) με τους “εθνικιστές” (nacionalistas). Ενώ στην Ευρώπη ο “εθνικιστής” είναι ο ακροδεξιός, ο φασίστας ή ο ναζιστής στη Λατινική Αμερική ο εθνικισμός είναι “προσόν” της αριστεράς. Η λέξη “nacionalismo” (εθνικισμός) παραπέμπει στον πατριωτικό αγώνα κατά της αποικοκρατίας, της “νέο-αποικιοκρατίας” και του “ιμπεριαλισμού”. Μετά το 1950 οι θεωρίες της “νεο-αποικοκρατίας” , οι αναλύσεις περί καταπίεσης “αδύναμων” εθνών από “ισχυρά”, περί “κέντρου-περιφέρειας”, περί “ανυπαρξίας” εθνικών συμφερόντων της αστικής τάξης ήταν κυρίαρχες σε όλες τις τάσεις της αριστεράς.
Εύκολα αποδεικνύεται ότι οι κυρίαρχοι “έπαιζαν” με τον αριστερό εθνικισμό και τον διαχειρίζονταν πάντα προς όφελός τους. Ας δούμε την εποχή του Λάσαρο Κάρδενας, του Περόν, του Ζετούλιο Βάργκας μέχρι τις στρατιωτικές δικτατορίες, του Πινοτσέτ (που διατήρησε εθνικοποιημένο το χαλκό προς “ίδιον” όφελος), των Βραζιλιάνων και του στρατηγού Γκαλτιέρι στην Αργεντινή με την “αντιιμπεριαλιστική” του απόβαση στις Μαλβίνες.
Αλλά και στην οικονομία οι εθνικιστικές διεκδικήσεις της αριστεράς πραγματώνονται περιέργως από “αμερικανόδουλες” στρατιωτικές κυβερνήσεις. Λέει ο Chico de Oliveira4 «Αυτό που έκανε η δικτατορία ήταν κάτι που ούτε ο πιο ονειροπαρμένος εθνικιστής δεν θα σκεφτόταν τη δεκαετία του 1950. Ανέβασαν την κρατική παρέμβαση σε επίπεδα που ούτε στα όνειρά του δεν θα φανταζόταν ο Σέλσο Φουρτάδο5.”
Η δεξιά βραζιλιάνικη εφημερίδα Φόλια αναφέρει ένα ανέκδοτο για τον εθνικισμό της βραζιλιάνικης δικτατορίας:
“Λένε μια ιστορία για τον μακαρίτη Μάριο-Ενρίκε Σιμόνσεν, όταν ήταν υπουργός οικονομικών τη στρατιωτική περίοδο(sic)
Την εποχή εκείνη, οι καλπάζουσες βιομηχανίες σιδήρου των ΗΠΑ ζήτησαν από το Κογκρέσο την επιβολή υπερβολικού δασμού στο εισαγόμενο από Βραζιλία χάλυβα. Την εποχή εκείνη ο Σιμόνσεν είχε εξαιρετική φιλία με τον ανταποκριτή μιας μεγάλης εφημερίδας των ΗΠΑ και είχε προγραμματισμένη μια συνέντευξη μαζί του λίγες μέρες αργότερα. Με επιδεικτικό τρόπο άφησε πάνω στο τραπέζι ένα “διάταγμα” του υπουργείου Οικονομικών που επέβαλλε έναν επιπλέον δασμό περίπου 200% σε όλες τις ταινίες του Χόλυγουντ. Σε μια δεδομένη στιγμή, συμφωνημένη από πριν, η γραμματέας του τον φώναξε να του πει κάτι έξω από το γραφείο του. Μερικές μέρες αργότερα το λόμπι των Αμερικάνικων Σιδηροβιομηχάνων είχε ηττηθεί.”
Δεν έχει σημασία αν η ιστορία είναι αληθινή ή επινοημένη. Και μόνο ότι την αφηγούνται οι Δεξιοί και οι υπερασπιστές της δικτατορίας προκειμένου να κάνουν κριτική στην... “ενδοτική” πολιτική και να απαιτήσουν πιο 'εθνική' στάση, δείχνει την ύπαρξη σθεναρής ομάδας ισχυρών καπιταλιστών που επιδιώκουν την αξιοποίηση εθνικιστικών μεθόδων και δεν είναι “υποταγμένες στον ιμπεριαλισμό”.
Σε κάθε περίπτωση τελικά, με την ενδυνάμωση της εθνικής συνείδησης ενισχυόταν η ηγεμονία των ομάδων που είχαν και έχουν την εξουσία. Κάθε φορά που υψώνεται η σημαία του έθνους, είτε σε ποδοσφαιρικό αγώνα είτε σε αντιιμπεριαλιστική διαδήλωση, ενισχυμένη βγαίνει η εθνική εξουσία και όχι οι καταπιεσμένοι.
Τα “εθνικά” ζητήματα που ανακύπτουν σήμερα στη Λατινική Αμερική είναι ποικίλα.
Είναι διαμάχες μεταξύ κρατών, όπως Ουρουγουάη-Αργεντινή για τις χαρτοβιομηχανίες ή Κολομβία-Εκουαδόρ. Επίσης εκφράζονται στην οικονομία όπως μεταξύ Βραζιλίας-Βολιβίας. Λέει ο Chico de Oliveira6 για τη Βραζιλία: “Δεν μπορείς να έχεις το 15% του ΑΕΠ της Βολιβίας, -όπως έχει σήμερα η Petrobras7- και να μην είσαι ιμπεριαλιστής”
Τέλος εκφράζονται στο εσωτερικό της επικράτειας των εθνών-κρατών με αντιθέσεις και συγκρούσεις κοινωνικών ομάδων. Ένας λόγος που βγαίνει πάλι στο προσκήνιο το “εθνικό” πρόβλημα είναι η πρωτοφανής ανάπτυξη ιθαγενικών κινημάτων την τελευταία εικοσαετία. Επανέρχεται η διαμάχη “έθνος” κατά “ιθαγενών” ή το αντίστροφο.
Για την πολιτική και την ιδεολογία της αριστεράς το αγκάθι δεν είναι μικρό, εφόσον πλέον η “αυτοδιάθεση”, η “ανεξαρτησία” και η “αυτονομία” δεν είναι αποκλειστικά συνθήματα των αριστερών. Για ποιο λόγο είναι θεμιτό να υποστηρίζει η αριστερά την “αυτονομία” στην Τσιάπας στο Μεξικό αλλά όχι και την “αυτονομία” στη Σάντα Κρους στη Βολιβία; Ας θυμηθούμε το επιχείρημα της χούντας στην Ονδούρα για “εθνική ανεξαρτησία” και να μην ανακατεύονται οι “ιμπεριαλιστές”(!!!).
Εάν πρέπει να προστατευτεί το “έθνος” από τους “ξένους” και μιλάμε με “εθνικούς” τίτλους τότε τι θέση πρέπει να πάρει ο Βραζιλιάνος και ο Αργεντινός που απειλείται με αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου λόγω των διεκδικήσεων των Βολιβιάνων για αύξηση των εσόδων τους από τις εξαγωγές φυσικού αερίου; Για ποιον Βραζιλιάνο, ποιον Αργεντινό και ποιον Βολιβιανό μιλάμε;
Στο κάτω-κάτω γιατί η Ουρουγουάη δικαιούται ν’ αποτελεί διαφορετικό έθνος από την Αργεντινή, εφόσον αποσπάστηκε με απόφαση της Αγγλικής αποικιοκρατίας; Γιατί να μην την διεκδικεί η Αργεντινή όπως διεκδικεί τις Μαλβίνες;
Μπορούν οι καταπιεσμένες τάξεις να μιλούν σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο για την οικονομία “μας”; Ας δούμε ένα παράδειγμα από συνέντευξη του θεωρητικού ηγέτη του κινήματος MST, Στέντιλε: “Ερώτηση : Η κυβέρνηση Λούλα εργάστηκε εντατικά για να επιτευχθεί συμφωνία στην Ντόχα. Εάν υπήρχε συμφωνία ποιές θα ήταν οι επιπτώσεις για τη γεωργία και για ένα εθνικό πρόγραμμα ανάπτυξης;
Στέντιλε: Ευτυχώς που ηττήθηκε η Βραζιλία, διότι η βραζιλιάνικη πρόταση ήταν ν' ανοίξει ακόμα περισσότερο η βραζιλιάνικη αγορά για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Και σε αντάλλαγμα, θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τις εξαγωγές αγροτικών πρώτων υλών στην Ευρώπη. Δηλαδή, η πρόταση ήταν η επαναποικιοποίηση της οικονομίας μας.”8 (υπογραμμίσεις δικές μου)
Και οι ιθαγενείς; Τι γίνεται με τους Μαπούτσε στη Χιλή ή με φυλές στα σύνορα χωρών; Πρέπει να αποτελούν μέρος του έθνους, να υπόκεινται στη νομοθεσία του, να ψηφίζουν, να έχουν σχολεία και να βλέπουν τη γη τους να γίνεται ξυλεία ή εργοστάσια και τα ποτάμια τους να πεθαίνουν; Πρέπει οι ιθαγενείς να φτιάξουν τα δικά τους έθνη-κράτη; Ποια νομική, θεσμική υπόσταση και οικονομική βάση μπορεί να έχει η ιθαγενική αυτονομία και τι λογής εξουσία; Ποια η σχέση της με τους “άλλους;”
Σήμερα αρχίζουν να εμφανίζονται θεωρητικές απόψεις για υπέρβαση του παραδείγματος του “έθνους-κράτους” στη Λατινική Αμερική από θεσμική-νομική σκοπιά. Ορισμένοι μιλούν για “Πολιτικά δικαιώματα χωρίς Εθνικότητα” (“Ciudadania sin Nacion”9) άλλοι για την “Επανεφεύρεση του Κράτους και το Πολυεθνικό Κράτος” όπως ο Boaventura de Sousa Santos10.
Για τον Boaventura de Sousa Santos (2007), “η ιδέα της πολυεθνικότητας θέτει την κοινωνική αλλαγή σημασιοδότησης στην έννοια του φιλελεύθερου έθνους ώστε να ξεπεραστεί η ασύμμετρη σχέση μεταξύ Κράτους, Έθνους και Εθνοτήτων .. .
Ξέρουμε ότι τα Κράτη επινόησαν την άποψη για εθνική εκπροσώπηση ώστε να παραγκωνίσουν ιεραρχικά τις ποικίλες υπάρχουσες εθνικές ταυτότητες στη γεωγραφική επικράτεια, ώστε να ενισχυθεί η πολιτική αυτοκυριαρχία για τη νομιμοποίηση της εδαφικής ενοποίησης και η παγκοσμιοποίηση του στάτους του πολίτη.”11.
Επίσης αρχίζει ν' αναπτύσσεται προβληματισμός για το οικονομικό μοντέλο της αυτονομίας των καταπιεσμένων τάξεων, όπως οι μελέτες του MST για Διατροφική Αυτοκυριαρχία, (άρθρο σε Αλάνα τ10.)
Το κείμενο αυτό αποτελεί μέρος μιας συνολικότερης μελέτης για το έθνος και τον εθνικισμό στη Λατινική Αμερική, με άξονα τη θέση ότι ουσιαστική συνιστώσα της ήττας των σοσιαλιστικών και κομμουνιστικών ιδεών τον 20ο αιώνα ήταν η μη διαμόρφωση άλλης κοινωνικής ταυτότητας, διαφορετικής από την εθνική συνείδηση, με αποτέλεσμα τον περιορισμό σκέψης και δράσης στον 'εθνικό' κλωβό και την επακόλουθη συσκότιση της ανάγκης για αλλαγή τρόπου παραγωγής, κατανάλωσης, πολιτικής οργάνωσης και ζωής σε τελευταία ανάλυση.
Κρίτων Ηλιόπουλος, Δεκέμβρης 2010, KRITON ILIOPOULOS revista ALANA
sábado, 27 de março de 2010
Brasis
Ο επισκέπτης της Βραζιλίας σοκάρεται βλέποντας απίστευτη φτώχεια. Το ίδιο δείχνουν πολλές ταινίες και βιβλία. Όμως κάτι που δεν φαίνεται με πρώτη ματιά, ούτε αποτελεί συχνό θέμα της τέχνης και της δημοσιογραφίας, είναι ο απίστευτος πλούτος που παράγεται αναπαράγοντας την τόσο συγκλονιστική φτώχεια.
Η δικτατορία της Βραζιλίας είχε δύο συνθήματα ιδιαιτέρως...“εμπνευσμένα”: το “Μπροστά, Βραζιλία!” και “Σ' όποιον δεν του αρέσει να φύγει”.
Η Βραζιλία ανήκει σε ορισμένους που καλλιεργούν αυτή την ιδέα προόδου μαζί με το αίσθημα κατοχής που αποκλείει. Από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα που διάφοροι “δείκτες” εντυπωσιάζουν: 9,5% οικονομική αύξηση, 10η βιομηχανική δύναμη στον κόσμο, υπερεπάρκεια σε ενέργεια και πετρέλαιο, από τα μεγαλύτερα πλεονάσματα εξωτερικού εμπορίου, τέταρτη δύναμη σε μεταλλεύματα, τεράστια αποθέματα πρώτων υλών, άφθονη και πάμφθηνη εργατική δύναμη. Το τέλος της διακυβέρνησης Λούλα συμπίπτει με μέρες δόξας. Θα είναι πρώτη χώρα στη Λατινική Αμερική που θα φιλοξενήσει ολυμπιακούς αγώνες το 2016. Το 2014 το παγκόσμιο πρωτάθλημα ποδοσφαίρου.
Υπάρχουν πολλές Βραζιλίες. Τα ΜΜΕ, οργανισμοί, στατιστικές υπηρεσίες κλπ χωρίζουν τη Βραζιλία σε 5 τάξεις που τις ονομάζουν Α,B,C,D,E.
Η πρώτη-πρώτη Βραζιλία είναι 19 εκατομμύρια (10,42% του πληθυσμού) που διαθέτουν το 44 % του «εθνικού» εισοδήματος.
Στις μεγάλες εταιρείες του Σάο Πάουλο, ο μισθός ενός διευθυντή κυμαίνεται από 15400 μέχρι 23000 δολάρια!! (αυτή η ελίτ είναι περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι, από τα 190 συνολικά). Πολύς πλούτος για λίγους. Εντελώς συγκεκριμένες εταιρείες (και άνθρωποι) κατέχουν κυριολεκτικά τη Βραζιλία. Είναι αλήθεια ότι στα χρόνια της προεδρίας του πρώην μεταλλεργάτη συνδικαλιστή Λούλα αυξήθηκε η μεσαία τάξη, η C. Ενώ το 2003 αποτελούσε το 37,56 % έφτασε στο 49.22 % και διαθέτει το 46 % του εισοδήματος. Επίσης είναι αλήθεια ότι με τη συγχώνευση δύο εταιρειών (Aracruz-Votorantim) φτιάχτηκε η μεγαλύτερη στον κόσμο εταιρεία χαρτιού, ο κυριότερος καταστροφές γης μέσω των ευκαλύπτων και απηνής διώκτης των Ακτημόνων Εργατών Γης του MST που διεκδικούν γη για τη διατροφή τους. Σήμερα η μία Βραζιλία δανείζει το ΔΝΤ αντί να δανείζεται, ενώ ‘δεν έχει’ χρήματα για δημόσια σχολεία.
Μια διαφορετική Βραζιλία 70 εκατομμυρίων ζει στην απόλυτη φτώχεια, ενώ 30 εκατομμύρια βρίσκονται στον πάτο, στην τάξη Ε, και μοιράζονται μόλις το 2% του εθνικού εισοδήματος.
Υπάρχουν κι άλλες Βραζιλίες. Η Βραζιλία των ιθαγενών που τους σφάζουν οι καταπατητές για να παράγουν ‘πρόοδο’ με σόγια, ρύζι, ζάχαρη, ευκάλυπτο ή ενέργεια. Η πείνα στα Βορειοδυτικά, η Βραζιλία των παραγκουπόλεων είναι άλλος πλανήτης και άλλος οι κάτοικοι στις παρόχθιες ζώνες που πνίγονται από τα υδροηλεκτρικά φράγματα της ανάπτυξης.
Το ηγεμονικό 10% αδυνατεί να πετύχει δύο πράγματα ταυτόχρονα: να αυξάνει τα πλούτη του και να δημιουργήσει κοινωνική συνοχή και μεγαλύτερη ομοιογένεια.
Μετά την κρίση του 2008, σε 3-4 μήνες διπλασιάστηκε ο δείκτης τιμών του χρηματιστηρίου. Βοήθησε η ‘έκτακτη ενίσχυση’ για τραπεζίτες, αγροτοβιομήχανους και μεταλλευτικές. Δύο τράπεζες συγχωνεύτηκαν φτιάχνοντας γίγαντα με 55.000 υπαλλήλους, τη δεύτερη μεγαλύτερη τράπεζα όλης της Αμερικής. Η κρατική τράπεζα ανέβασε τα ήδη ψηλά επιτόκια (15%), ενώ σε όλον τον κόσμο τα μείωναν κοντά στο 1%. Το ‘90 η ανάπτυξη (και η κερδοφορία) γινόταν με σκανδαλώδες ξεπούλημα κρατικών εταιρειών, την επόμενη δεκαετία συνέχισε με κρατικο-ιδιωτικές συνεργασίες. Η «κρατική τράπεζα ανάπτυξης της Βραζιλίας», BNDES, είναι ο κύριος φορέας μετάγγισης δημοσίου χρήματος σε ιδιωτικές επιχειρήσεις. Παράδειγμα η πρόσφατη δημιουργία γίγαντα πετροχημικής βιομηχανίας. Η «κρατική» Petrobras και η ιδιωτική Oderbecht, συγχωνεύουν δύο άλλες εταιρείες. Η κρατική βάζει 2,5δις και η ιδιωτική 1 δις. Ωστόσο το 51% των μετοχών πάει στην ιδιωτική!! Μελετώντας τη Βραζιλία προκύπτει ένα συμπέρασμα: Ούτε το ‘περισσότερο κράτος’, ούτε η ‘εθνική ανεξαρτησία’, ούτε η ‘οικονομική ανάπτυξη’ δεν συνεπιφέρει μεγαλύτερη κοινωνική δικαιοσύνη και μείωση των ανισοτήτων.
Αλλά τι σημαίνει ‘ανεξάρτητη’ εθνική οικονομία, έχει νόημα η διάκριση ‘ντόπιου’ και ‘ξένου’ κεφαλαίου; Τι είναι η Oderbecht που καταληστεύει το γειτονικό Εκουαδόρ; Και η πετρελαϊκή PetroBRAS (αποκαλούμενη PetroSOROS λόγω μετοχών του γνωστού καπιταλιστή) με 35% των μετοχών στο βραζιλιάνικο κράτος και το 65% στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, που καταστρέφει δάση και ανθρώπους σε Βολιβία, Κολομβία κι αλλού με εργοστάσια σε 15 χώρες; Οι γεννημένοι στη Βραζιλία καλλιεργητές σόγιας που έχουν αγοράσει τη μισή Παραγουάη, πού είναι 'ντόπιοι” και πού είναι 'ξένοι”;
Στις εκλογές του 2010, η ευνοούμενη του Λούλα υποψήφια του Εργατικού Κόμματος για την προεδρία είναι η Ντίλμα Ρουσέφ. Η συμμετοχή της σ’ ένοπλη επαναστατική οργάνωση την περίοδο της δικτατορίας, κάθε άλλο παρά εγγυάται τη σημερινή τοποθέτησή της στο πλευρό των αδικημένων. Ως υπουργός της περιβόητης ανάπτυξης, εξυπηρέτησε στην εντέλεια τα συμφέροντα του πιο μεγάλου κεφαλαίου. Στις εκλογές επιχειρεί να εκφράσει τη μεσαία τάξη και τους εξαθλιωμένους. Δεν φαίνεται να το πετυχαίνει εκτός εάν το αποφασίσει ένας πανίσχυρος παράγοντας των βραζιλιάνικων εκλογών που λέγεται GLOBO TV, η τηλεόραση με απίστευτη δύναμη.
Η δεξιά, ανασυγκροτημένη, μπαίνει επιθετικά στο σκηνικό. Τι σημαίνει ‘δεξιά’; Χαρακτηριστικό είναι κάτι που παίρνει διαστάσεις σε όλη τη Λατινική Αμερική. Μεγάλοι οικονομικοί παράγοντες, ιδιοκτήτες μεγαθηρίων, κατεβαίνουν οι ίδιοι στην πολιτική διεκδικώντας πολιτικά πόστα. Η ήδη στενότατη σχέση της πολιτικής εξουσίας με το κεφάλαιο πρέπει να γίνει αμεσότερη και συστηματική.
Η αυτοπροσδιοριζόμενη αριστερά, -και οι αγώνες των καταπιεσμένων-, δίχως πλέον τις παλιότερες ‘αντιιμπεριαλιστικές’ λύσεις και μπαμπούλες τύπου ΔΝΤ, αδυνατούν να δώσουν ολοκληρωμένες απαντήσεις στα νέα φαινόμενα, καθώς κατέρρευσε ο άλλοτε διαχωρισμός σε ‘πλούσια’ και ‘φτωχά’ έθνη ενώ δυναμώνει η σύγκρουση κεφάλαιου-εργασίας.
sexta-feira, 17 de julho de 2009
Honduras Πραξικόπημα
Την Τετάρτη η δικτατορία αποφάσισε ν' αναστείλλει τα άρθρα του Συντάγματος που προστατεύουν ατομικές ελευθερίες και όξυνε την καταστολή με δακρυγόνα, ελικόπτερα και σφαίρες. Ταυτόχρονα συλλαμβάνει ξένους δημοσιογράφους και παρεμποδίζει με κάθε τρόπο τη μετάδοση ειδήσεων. Στην Τεγκουσιγκάλπα οι διαδηλωτές ήταν περίπου 50.000 ενώ οι αντιστάσεις επεκτείνονται και στις άλλες μεγάλες πόλεις, όπως περιγράφουν στελέχη οργανώσεων που βρίσκονται στην παρανομία.
Τι όμως επεδίωκε ο Μανουέλ Σελάγια που ενόχλησε τους πραξικοπηματίες;
Όπως εξηγεί η Wendy Cruz, από την οργάνωση Via Campesina της Ονδούρας, ο Σελάγια 'άνοιγε μια χαραμάδα για αληθινή συμμετοχή του λαού” με την τοποθέτηση της τέταρτης κάλπης στις εκλογές, δηλαδή ένα δημοψήφισμα σχετικά με τη σύγκληση συντακτικής συνέλευσης και την αλλαγή του Συντάγματος.
Οι 13 περίπου οικογένειες που μονοπωλούν την οικονομική και πολιτική εξουσία στη χώρα, ελέγχουν επίσης και το ανώτατο δικαστήριο που δεν ενέκρινε το δημοψήφισμα. Αυτή ήταν και η τυπική δικαολογία για το πραξικόπημα, σε μια προσπάθεια να του δώσουν νομική κάλυψη μέσω δικαστικών αποφάσεων. Όμως μπορεί μια δικαστική απόφαση να είναι ισχυρότερη από εκλογές και δημοψήφισμα; Το πιο περίεργο της ιστορίας είναι ότι οι πραξικοπηματίες ανήκουν στο ίδιο κόμμα με τον εκλεγμένο πρόεδρο, παρότι εκπροσωπούν διαφορετικά κέντρα εξουσίας, τα πιο 'παραδοσιακά'. Σε καθεστώτα τόσο ολιγαρχικά, ακόμα και η παραμικρή απόπειρα εκσυγχρονισμού κινδυνεύει να θεωρηθεί 'κόκκινος δάχτυλος του Τσάβες'. Είναι ο νέος 'μπαμπούλας' της δεξιάς σε όλη τη Λατινική Αμερική, το κακό παράδειγμα που παρασύρει τις κυβερνήσεις στο στραβό δρόμο της φιλολαϊκής πολιτικής. Το σύνθημα του πραξικοπήματος συνοψίζεται από τις δεξιές εφημερίδες στο “όχι στους εκλογικούς δικτάτορες Τσάβες, Μοράλες, Ορτέγα, Σελάγια”.
Πολλές χώρες απέσυραν τους πρεσβευτές τους από την Ονδούρα, όπως η Ισπανία και η Γαλλία, και μέχρι στιγμής καμία δεν αναγνώρισε την 'ντε φάκτο κυβέρνηση'. Καθώς είναι πασίγνωστος ο ρόλος των στρατιωτικών υπηρεσιών των ΗΠΑ στις δικτατορίες της Αμερικής, από την πρώτη στιγμή όλοι περίμεναν τις αντιδράσεις του Ομπάμα, που τελικά καταδίκασε το πραξικόπημα. Ωστόσο, η Ονδούρα είναι από παλιά το κέντρο στρατιωτικών επιχειρήσεων των ΗΠΑ στην περιοχή. Την περίοδο της σαντινιστικής επανάστασης στην Νικαράγουα και του εμφυλίου, η Ονδούρα χαρακτηριζόταν το 'αεροπλανοφόρο' των ΗΠΑ. Εκεί εκπαιδεύονταν και από εκεί εξορμούσαν τα μισθοφορικά 'τάγματα θανάτου' των Κόντρας, που ρήμαζαν τα χωριά και χρηματοδοτούνταν από το εμπόριο ναρκωτικών, όπως αποκαλύφθηκε σε πολιτικό σκάνδαλο τη δεκαετία του '90. Επίσης στην Ονδούρα υπήρχαν κέντρα επιχειρήσεων εναντίον των ανταρτών του Μετώπου Φαραμπούντο Μαρτί στο Σαλβαδόρ. Όπως αποκαλύπτουν εναλλακτικά δίκτυα πληροφόρησης, ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων και του πραξικοπήματος, Ρομέο Ορλάντο Βάσκες, σπούδασε στην διαβόητη SOA (School of Americas) τουλάχιστον δύο φορές, το 1976 και το 1984. Ο αρχηγός της Αεροπορίας, πτέραρχος Λουίς Πρίνσε Σουάσο, επίσης έκανε 'μετεκπαίδευση' το 1996, στη λεγόμενη “σχολή των βασανιστών”. Όμως οι ΗΠΑ δεν κάλυψαν τους πραξικοπηματίες, έστω και με τη “χλιαρή” όπως χαρακτηρίστηκε αντίδρασή τους, ενώ η Διεθνής Τράπεζα πάγωσε τις πιστώσεις προς την Ονδούρα ώσπου ν' αποκατασταθεί η δημοκρατική τάξη. Πιθανότατα, ο κύριος μοχλός του πραξικοπήματος είναι η πανίσχυρη ολιγαρχία που δεν είναι διατεθειμένη να κάνει το παραμικρό βήμα προς μια πιο ορθολογική διαχείριση. Θεωρούν προδότη τον Σελάγια, διότι ενώ εκλέχτηκε με τη σημαία τους, προσέγγισε τις χώρες της ALBA (Βενεζουέλα, Νικαράγουα, Κούβα κλπ) και υποστήριξε ότι κανένας άλλος δεν προσφέρθηκε να βοηθήσει στον αγώνα του κατά της φτώχειας λέγοντας “οι πλούσιοι δεν δίνουν τα λεφτά τους”
Ο εξόριστος πρόεδρος υποστήριξε τους διαδηλωτές και ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει άμεσα στην Ονδούρα. Η ιστορία έχει πολλά κοινά με το πραξικόπημα του 2002 στη Βενεζουέλα και οι εξελίξεις θα είναι γρήγορες.
10/07/2009
Συνεχίζονται οι δονήσεις από το πραξικόπημα στη μικρή Ονδούρα και είναι αισθητές σε όλη την Κεντρική και Νότια Αμερική σε τρία επίπεδα: στο εσωτερικό, όπου συνεχίζονται οι αντιδικτατορικές διαδηλώσεις, στο διεθνή χώρο της διπλωματίας και τέλος στο πεδίο των πολιτικών αναλύσεων όλης της ηπείρου.
Παρά τις “αναστολές” ελευθεριών η αντίσταση δυναμώνει. Στις 5/7 πρωτοφανές πλήθος κύκλωσε το περικυκλωμένο από στρατό αεροδρόμιο, περιμένοντας το αεροπλάνο που έφερνε πίσω τον πρόεδρο Σελάγια. Οι στρατιωτικοί δεν επέτρεψαν την προσγείωση, κλείνοντας την πίστα με στρατιωτικά οχήματα. Το κράτος δολοφόνησε δύο διαδηλωτές και η οργή ξεχείλισε παρόλο το κουκούλωμα. Οι εφημερίδες “μακιγιάρισαν” τη φωτογραφία του νεκρού σβήνοντας το αίμα στο κεφάλι και στο στήθος του. Στις επόμενες διαδηλώσεις συμμετείχε η σύζυγος του εξόριστου προέδρου υποστηρίζοντας έμπραχτα το κίνημα.
Στο διπλωματικό πεδίο η δικτατορία φαίνεται απομονωμένη. Πρώτη φορά τέτοια διεθνής ομοφωνία στην καταδίκη πραξικοπήματος. Ο Οργανισμός Αμερικάνικων Κρατών απέπεμψε την Ονδούρα. Ο πρόεδρος της Γ.Συνέλευσης του ΟΗΕ Miguel D'Escoto συνόδευε τον Σελάγια στο αεροπλάνο που επιχείρησε να προσγειωθεί, ταξιδεύοντας από ...Ουάσινγκτον(!) όπου συνομίλησε με τη Χίλαρι Κλίντον. Οι ΗΠΑ δεν αναγνωρίζουν τους πραξικοπηματίες, ενώ ο Ομπάμα στη Μόσχα έκανε πρωτάκουστες για Αμερικανό πρόεδρο δηλώσεις. Ο πρόεδρος της Κόστα Ρίκα μεσολαβεί στις διαπραγματεύσεις για λύση.
Αν καίγεται το σπίτι του γείτονα, θα καεί και το δικό σου. Η αριστερά της αμερικανικής ηπείρου προσπαθεί να βγάλει συμπεράσματα ενώ τα “παράδοξα” είναι πολλά. Τι έκανε ο δεξιός Σελάγια για να τον ανατρέψουν οι δικοί του; Τι σχέση έχουν οι ΗΠΑ με τους πραξικοπηματίες; Είναι ειλικρινής η καταδίκη του πραξικοπήματος από τις ΗΠΑ ή είναι υποκρισία όπως παλιότερα με τον επίσης απαχθέντα πρόεδρο της Αϊτής, Αριστίντ;
Ο γαιοκτήμονας Σελάγια, δεξιός από κούνια με φήμη 'κομμουνιστοφάγου', ανήκει σ' ένα από τα δύο ομοειδή κόμματα της χώρας, η οποία ανταποκρίνεται απολύτως στο χαρακτηρισμό “Μπανανία”(Banana republic), επινόηση του συγγραφέα Sydney Porter(1862-1910). Από το 1902 ήταν στο έλεος της United Fruit Co. που τροφοδοτούσε τον κόσμο με μπανάνες.(Σήμερα έχει μετεξελιχθεί στην Chiquita). Το 2005, η μόνη διαφορά του Σελάγια ήταν η εναντίωση στη θανατική ποινή και στην αυθαιρεσία της αστυνομίας ως λύση κατά της εγκληματικότητας. Ωστόσο ταξικά συνδικάτα, αγρότες και φοιτητές, με συμμετοχή της Θεολογίας της Απελευθέρωσης και της επαναστατικής αριστεράς, δημιούργησαν ενωτικές μορφές πάλης, όπως το “Λαϊκό Μπλοκ”. Το 2008 μεγάλες απεργίες παρέλυσαν τη χώρα. Ο Σελάγια αποφάσισε αυξήσεις μισθών, έλεγχο στις τιμές φαρμάκων και αναζήτησε οικονομική στήριξη από αριστερές κυβερνήσεις. Από τη Βενεζουέλα πήρε πετρέλαιο με ευνοϊκούς όρους. Τότε έχασε την υποστήριξη του Κονγκρέσου και πρότεινε δημοψήφισμα για Συντακτική Συνέλευση.
Καθώς οι ΗΠΑ έχουν παράδοση στη διοργάνωση πραξικοπημάτων, κυκλοφορούν πολλά σενάρια για την ανάμιξή τους. Φυσικά είναι πολύ πιθανό όμως δεν είναι αναγκαίο. Μία ολιγαρχία μπορεί να κάνει πραξικόπημα και χωρίς την υποστήριξη του Ομπάμα αυτοπροσώπως, ο καπιταλισμός στηρίζεται σε σχέσεις παραγωγής δεν λειτουργεί με αυτοκράτορες. Στην Ονδούρα υπάρχει μία τάξη που αρνείται να μειωθεί η εξουσία της και θα την υπερασπίζει ακόμα και με τα όπλα, με ή χωρίς την υποστήριξη των ΗΠΑ. Η παλιά πάθηση των αριστερών αναλύσεων να εξηγούν τα πάντα με τις βουλές του Αμερικανού προέδρου οδηγεί σε περιττές συνομωσιολογικές εικασίες, παραβλέποντας ότι σε κάθε “μικρή” χώρα υπάρχουν ορισμένοι που κερδίζουν σε βάρος των πολλών. Η αντίληψη για 'αδύναμα' κράτη καταπιεσμένα από 'ισχυρά” οδηγεί σε λανθασμένες ομογενοποιήσεις στο εσωτερικό των κρατών και παραβλέπει τις αντιθέσεις τόσο στα 'ισχυρά' όσο και στα 'αδύναμα' κράτη.
segunda-feira, 15 de junho de 2009
Περού: Σφαγή ιθαγενών στο βωμό της εθνικής προόδου
Η κυβέρνηση του Α.Γκαρσία είναι ο μοναδικός ένοχος της σφαγής στο Περού, όπου δολοφονήθηκαν πάνω από 30 άοπλοι πολίτες και 24 ένοπλοι αστυνομικοί, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις. Οργανώσεις μιλούν για πολύ περισσότερους νεκρούς πολίτες.
Ύστερα από 45 μέρες διαδηλώσεων, καταλήψεων και μπλόκων, στις 5/6 ο Α.Γκαρσία αποφάσισε να ξεμπερδεύει. Στέλνει στρατό, αστυνομία, ελικόπτερα και θωρακισμένα άρματα. Οι κάμερες καταγράφουν ανατριχιαστικές σκηνές. Πάνοπλοι στρατιώτες θερίζουν με πολεμικά όπλα το πλήθος, ελικόπτερα γαζώνουν από τον ουρανό. Δεκάδες πτώματα πετιούνται στο ποτάμι. Η οργή ξεχειλίζει, οι ιθαγενείς σκοτώνουν αστυνομικούς σε αντίποινα. Τελικά, η τάξη επικρατεί με στρατιωτικό νόμο και απαγόρευση κυκλοφορίας. Ο Alberto Pizango, ηγέτης της ομοσπονδίας ιθαγενικών οργανώσεων AIDESEP, καταζητείται με την κατηγορία της …στάσης. Καταφεύγει στη Νικαράγουα με πολιτικό άσυλο.
Η κυβέρνηση εξαπολύει χιτλερική προπαγάνδα μετά τη σφαγή, βάζει τηλεοπτικές διαφημίσεις για να δημιουργήσει μίσος εναντίον των ιθαγενών. Είναι τόσο κραυγαλέα χυδαιότητα που μία υπουργός παραιτείται διαμαρτυρόμενη. Το κογκρέσο, στις 9/6, αναστέλλει την εφαρμογή των επίμαχων νόμων και προτείνει διάλογο. Ωστόσο, ο Α.Γκαρσία δηλώνει ότι δεν θα υποκύψει σε εκβιασμούς ατόμων ‘όχι πρώτης κατηγορίας»!!!.
Στην Αμαζονία του Περού, το κίνημα των ‘απολίτιστων’ φουντώνει το 2008, όταν η κυβέρνηση αρχίζει να ξεπουλάει την κοινοτική γη στο κεφάλαιο, σε πετρελαϊκές και μεταλλευτικές εταιρείες, σε υδροηλεκτρικές, ξυλεμπορικές και αγροτικές επιχειρήσεις, που προσφέρουν ανάπτυξη και πρόοδο στη χώρα. Ξεσηκώνεται δυναμική αντίσταση για την παραβίαση του Συντάγματος, αλλά και του άρθρου 169 της Συμφωνίας της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας – την έχει υπογράψει το Περού- που απαιτεί σεβασμό των ιθαγενών για θέματα που τους αφορούν. Το κεφάλαιο όμως βιάζεται να εκμεταλλευτεί τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου(TLC) με τις Η.Π.Α. Οι διαδηλωτές υπολογίζουν ότι ανοίγει ο δρόμος για την πώληση 450.000 τετ.χιλ. (τρεις φορές η Ελλάδα). Ακόμα κι αν είναι υπερβολικό το νούμερο, πρόκειται σίγουρα για όργιο ξεπουλήματος με γρήγορα κέρδη, που επιπλέον θα φέρει ανυπολόγιστες οικολογικές καταστροφές στην Αμαζονία, αλλά και την καταστροφή της συλλογικής ιδιοκτησίας που καταχτήθηκε την περίοδο του φιλόπτωχου δικτάτορα Αλβαράδο.
Ο Ά.Γκαρσία (μαζί με τον Ουρίμπε της Κολομβίας) είναι από τους στυγνούς μαχητές της πιο αμείλικτης και ληστρικής εκδοχής του καπιταλισμού στην Ν.Αμερική. Κυβέρνησε την τετραετία 1985-1990 και ευθύνεται για τη σφαγή 250 κρατουμένων στη Λίμα, ενώ το 1992 δικάστηκε για καταχρήσεις δημοσίου χρήματος, σ’ ένα σκάνδαλο όπου εμπλεκόταν η CIA και μεγάλοι ναρκοέμποροι.
Όταν κέρδισε τις εκλογές, με μικρή διαφορά από τον μετριοπαθή κεντροαριστερό Ουμάλα, εξήγησε τις προθέσεις του. Δημοσίευσε ένα άρθρο σε μεγάλη εφημερίδα, τον Οκτώβριο του 2007, άκρως διαφωτιστικό για το Περού αλλά και πολλές χώρες της Ν.Αμερικής. Λέει ο Ά.Γκαρσία ότι η πρόοδος, οι επενδύσεις και η ανάπτυξη του έθνους γίνονται μόνο με μεγάλη γαιοκτησία και ποτέ με κοινοτική γη, ούτε καν με μικρή ιδιοκτησία: «Κάναμε το λάθος να δώσουμε μικρά κομμάτια γης σε φτωχές οικογένειες που δεν έχουν δεκάρα να επενδύσουν». Διαμαρτύρεται ότι «…υπάρχει άφθονη γη άχρηστη επειδή οι ιδιοκτήτες δεν έχουν γνώσεις ούτε πόρους να την αξιοποιήσουν. Αν πουληθεί σε μεγάλα συγκροτήματα θα φέρει τεχνολογία που θα είναι επωφελής για τα μέλη των κοινοτήτων». Θεωρεί δημαγωγία την υπεράσπιση της κοινοτικής γης που «υποτίθεται πως είναι ‘ιερή’ και δεν πρέπει να θιχτεί». Οι ιθαγενείς αγρότες που ζουν από τη ζούγκλα πρέπει να δεχτούν την πρόοδο και να γίνουν εργάτες σε αφεντικά που θα κερδίζουν δισεκατομμύρια. «Κανένας δεν δέχεται να επενδύσει», -λέει ο Α.Γκαρσία- «αν δεν εξασφαλίσει μεγάλη ιδιοκτησία, πάνω από 50 τ.χιλ. Το μοντέλο μικρής ιδιοκτησίας χωρίς τεχνολογία είναι ο φαύλος κύκλος της μιζέριας. (…)Πρέπει να προωθήσουμε τη μεσαία(!!!) τάξη που ανοίγει αγορές.»
Στο Περού το 1920 ο Κάρλος Μαριάτεγκι, ο σπουδαιότερος μαρξιστής της Ν.Αμερικής, υποστήριζε τη συμμαχία εργατών με ιθαγενείς και την εναρμόνιση με προκολομβιανές μορφές οργάνωσης. Ο «αιρετικός» Μαριάτεγκι θεωρήθηκε ρομαντικός καθώς αρνιόταν τον ντετερμινισμό της προόδου. Σήμερα η ιδεολογική διαμάχη είναι παρόμοια. H AIDESP, μαζί με την πολιτική μάχη των αναγκών, υπερασπίζει άλλο τρόπο ζωής, στον αντίποδα της κοινωνίας του πετρελαίου και της βιομηχανίας, και πιο κοντά στις κοινοτικές παραδόσεις (επινοημένες ή όχι). Ο Α.Γκαρσία τους κατηγορεί για οπισθοδρομικούς και λέει: ‘η γη της Αμαζονίας ανήκει σε όλους τους Περουβιανούς, όχι στη μικρή ομάδα που κατοικεί εκεί». Το Περού θέλει πετρέλαιο, όχι τόξα και βέλη. Αλλά ποιος είναι το Περού; Το κατασκεύασμα του έθνους έρχεται πάλι να περισώσει την αιωνόβια καταλήστευση. Ενώ η γειτονική Βραζιλία καταπατάει τη γη ιθαγενών στο όνομα της «Εθνικής Ασφάλειας» και της ‘εθνικής’ σόγιας.
Το λεγόμενο ‘ιθαγενικό ζήτημα’ αναδύεται σ’ όλη σχεδόν τη Λ.Αμερική. Από το Μεξικό ως τους Μαπούτσε της Παταγονίας, οι αγώνες επιμένουν για γη κι ελευθερία. Η διακήρυξη του συνεδρίου 6500 αντιπροσώπων ιθαγενών από 22 χώρες, στο Περού στις 31 Μαΐου, καταλήγει: «Η γη δεν μας ανήκει, εμείς ανήκουμε σ’ αυτή»
Κρίτων Ηλιόπουλος, São Paulo, 11/06/2009
